Autot

- Paluu juurille – Ford Mustang SVT Cobra ’93
- Teiskolainen Mika Kosola on tuttu hahmo ainakin useimmille suomalaisille Mustang-harrastajille. Aktiivisesti ratin takana viihtyvän miehen seikkailuista on saatu lukea aina Gumball-maantieajoista lähtien ja hänen kalustonsa useine Shelby-tuotteineen hakee vertaistaan. Uutta talviautoa hakiessaan Mika päätti kuitenkin palata juurilleen ja etsiä itselleen Fox-koppaisen Mustangin, jollaisella hänkin on alun alkaen poniautojen pariin päätynyt.


- Terveiset herra Murphyltä – Pontiac Le Mans ’70
- Teemu Marjakangas hankki netti-ilmoituksen perusteella itselleen Teksasista mieleisen muskelipelin, joka osoittautui kotimaassa aivan muuksi, miltä kuvissa ja videolla näytti. Ei siinä auttanut kuin käydä auto läpi, ja samalla se sai myös pirteämmän LS-tekniikan ja pro touring -henkisen alustan.

- Voittamaton – Buick Invicta 2D HT ’59
- Kari Kylmäniemen edellinen rakennelma, ’58 Fairlane 500 ”Stardust” tuli hyvin tunnetuksi pari vuotta takaperin kansainvälisestikin, ja muutti sittemmin lahden toiselle puolen, Ruotsiin. Sen seuraajaksi Kari rakensi ripeällä aikataululla laatikkoihin purettuna hankkimastaan projektista Stardustiakin komeamman Invictan, jonka mallinimi taisi olla enne – sehän tarkoittaa voittamatonta.

- Legendaarinen isolohkorodi – Chrysler Royal Business Coupe ’37
- Vuonna 1992 Helsingin American Car Show järjestettiin ensimmäistä kertaa Messukeskuksessa. Yksi näyttelyssä eniten kohahduttaneista autoista oli ehdottomasti Kari Saurun rakentama kirkkaanturkoosi rodi, jonka keulalta löytyi 426 Hemi. Neljännesvuosisata myöhemmin isolohkolla varustettu auto on edelleen siistissä kunnossa, ja sitä kuskaa kiihdytysradoila keltaisen Challengerin ratin takaa suurelle yleisölle tutuksi tullut Eero Pirttinen.

- Isältä pojalle – Ford Courier ’61
- Oletko joskus haaveillut, että olisit jenkkiautojen kulta-aikaan, 50–60-luvulla saanut tilata tehtaalta aivan uuden auton juuri niillä varusteilla, joita itse haluat. Arkipäivää suuren veden takana, mutta Suomessa harvinaista herkkua. Täällä uudet jenkit yleensä myytiin rivistä sellaisella varustuksella, kuin maahantuoja oli nähnyt hyväksi ruksata lomakkeeseen. Kaikki eivät kuitenkaan tyytyneet tähän, vaan loppukesällä 1960 marssi Martti Eloranta Helsingissä Stockmann Autoon ja tilasi haluamansa auton: juuri esitellyn 1961 Ford Courierin.

- Whatever Boogie – Chevrolet Chevy Van Beauville ’77
- Whatever Boogie syntyi, kun vuosikaudet mielessä kummitellut vanikuume sai ostamaan ensin yhden, sitten toisen ja melkein kolmannenkin aihion, joiden parhaista osista tuli lopulta yksi 70–80-luvun taitteen California Street Van -henkinen kokonaisuus.


- Sopivasti lihava – Chevrolet Camaro ’76
- Laihuus on rumaa, julistettiin takavuosina naisille suunnatussa pastillimainoksessa. Naisen kun täytyi olla täysin kehittynyt voidakseen täyttää tehtävänsä. Tiedä häntä, mutta ainakin jutussamme esiintyvän Camaron kohdalla uhkeat muodot ovat edukseen. Lihaksikkaan ulkokuoren kätköistä löytyy myös roteva tekniikka, jolla tehtävä tulee täytetyksi takuuvarmasti.

- Stressinpoistaja – Ford Mustang Sportsroof ’69
- Kenneth Seger ei ehkä ole se kaikkein stereotyyppisin amerikanautoharrastaja. Arkenaan työmatkojen ja loppumattomien sähköpostivirtojen ristipaineessa kamppaileva mies on kiireinen, mutta kun kalenterista löytyy aikaa hengähtää, tietää hän täydellisen tavan mielensä nollaamiseen.